پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

اقلیم معماری( شناخت عوامل اقلیمی)

۲۸۲ بازديد

اقلیم معماری( شناخت عوامل اقلیمی)

اقلیم

به صورت کلی اقلیم نتیجه عواملی مانند تابش آفتاب, دمای هوا , رطوبت  هوا, وزش باد و میزان بارندگی می باشد که  هریک دارای ویژگیهایی برای بررسی می باشند که در این بخش به هریک از آنها می‌پردازیم .

تابش آفتاب

تابیدن اشعه خورشید به سطح زمین را تابش آفتاب گویند که ماحصل این فرآیند گرمای  طبیعی می باشد توضیح مهم در این زمینه درصد زاویه تابش می باشد که در هر زمان از روز متفاوت می‌باشد و مکان جغرافیایی زاویه تابش نیز در میزان درجه حرارت تأثیرگذار است.

میزان درجه هوای سطح زمین عامل مهم و تعیین کننده درجه حرارت هوای بالای همان بخش از زمین می‌باشد از آنجا که هوا عبور دهنده کلیه طیف های نور خورشید می‌باشد این عمل باعث تغییر هوای سطح زمین نمی‌شود بلکه این توده‌های عظیم هوا هستند که با جذب یا دفع حرارت  و اشعه نور خورشید باعث تغییر در درجه حرارت زمین می‌شوند.

در شب های زمستانی به دلیل برخورد هوا با سطح زمین و از دست دادن گرمای خود باعث سردی هوا می‌شود پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که میزان نوسانات روزانه  و حتی سالانه‌ی درجه هوا به تغییرات سطح مورد تماس آن بستگی دارد.

نکته مهم اینکه از آنجایی که سطح آب ها خیلی آهسته تر از سطح زمین گرم می شوند و کمتر تحت تاثیر آفتاب قرار می‌گیرند که موجب می‌شود هوای بالا  بعضی اقلیم ها از جمله خشکی ها و سواحل بالاتر باشد و در زمستان برعکس این اتفاق می باشد.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در درجه حرارت ارتفاع از سطح دریاست به طوری که در یکی عرض جغرافیایی مشخص هرچه مناطق  درارتفاع بیشتر قرار گرفته باشند سردتر می باشند و هرچه از میزان این ارتفاع در مناطق کاسته می شود درجه حرارت افزایش پیدا میکند.

رطوبت هوا

به مقدار آبی که به شکل بخار در هوا وجود دارد رطوبت هوا گفته می‌شود این بخار بیشتر از سطح اقیانوسها و دریاها و دریاچه ها وهمچنین سطوح مرطوبی که دارای آب باشند وارد هوا میشود جالب است بدانید هر چه هوا گرمتر باشد بخار آب بیشتری را در خود جای داده است و ظرفیت بخار آب در درجه هوا متفاوت و مختلف می باشد.  .به عنوان مثال پذیرش بخار آب در هوایی که دمای آن ۳۶ درجه سیلسیوس است سه برابر هوایی است که دمای آن چهار درجه سیلسیوس می‌باشد این نکته را نیز اشاره کنم که هرچه از ارتفاع کاسته می‌شود تراکم بخار آب افزایش پیدا می کند به عبارتی یک رابطه معکوس میان ارتفاع و میزان رطوبت هوا  در بعضی از مناطق و اقلیم ها وجود دارد.

ورزش باد

به طور کلی به حرکات گاز در اتمسفر باد گفته می‌شود اما تعریف روان تر و نزدیک تر آن به جریان هوا نیز اطلاق می‌گردد به‌طور کلی باد بر اثر گرم شدن نامساوی و نابرابر سطح زمین در اثر تابیدن خورشید پدید می آید

بادها قالب آن بر ۴ اساس شکل می گیرند که عبارتند از :

درجه قدرتشان
سرعت
نوع نیرویی که به وجود آورنده است
محل جغرافیایی و اقلیمی شکل‌گیری بادها
نکته مهم این که بادها یک کمیت برداری محسوب می شوند که در آنها دو مشخصه سمت و سرعت که از طریق مشاهده و یا از طریق ابزارها اندازه گیری می شود.

بادها به کلی به سه نوع تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

بادهای غربی که بین عرض‌های جغرافیایی ۳۰ تا ۶۰ درجه شمالی و جنوبی می ورزند

بادهای قطبی که در عرض جغرافیایی بالاتر از ۶۰ درجه به وجود می‌آیند

بادهای موسمی که غالبا بر اثر اختلاف درجه حرارت دریا ها و قاره ها در زمستان و تابستان تولید می‌شوند

میزان بارندگی

میزان بارندگی به فرایند متراکم شدن بخار آب تحت شرایط جوی به صورت مایع یا جامد بر اثر نیروی گرانش زمین به سطح زمین بارندگی گویند  از شکل های  آن می‌توان به نم نم باران ,باران ,برف و باران برف و تگرگ  در بعضی از اقلیم ها اشاره کرد.

میزان بارندگی معمولاً با وسیله ای به نام باران سنج اندازه گیری می شود البته شاخصه ی زمان (مدت زمان مشخص بارندگی ) در گرفتن میزان بارندگی مشخص میشود  .واحد اندازه گیری باران میلی متر می باشد.

میزان بارندگی در عرض جغرافیایی کشور از شمال به جنوب کاهش پیدا می کند .شهررشت بیشترین میانگین بارش را به خود اختصاص داده و شهریزد از کمترین میزان بارندگی برخوردار می باشد. در بین پارامترهای اقلیمی میزان بارندگی یکی از مهمترین فاکتورهای موثر در شکل گیری خطوط معماری در سرزمین ها و محیط های مختلف می باشد.

 

طراحی داخلی خانهطراحی لابی هتلطراحی داخلی روف گاردنطراحی رستوران سنتیدکوراسیون ویترین مغازهطراحی داخلی تجاریشرکت طراحی داخلیطراحی داخلی مغازهدکوراسیون داخلی صرافیدکوراسیون داخلی طلا فروشیدکوراسیون ویلا , طراحی دکوراسیون اداریدکوراسیون داخلی هتل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.